Föreställningen passar för att jobba med värdegrund, historia, genus och HBTQ-frågor. Nedan ser du en länk till ett material för lärare med frågor och ett utdrag ur rättegångsprotokollet.
Från läroplanerna och skollagen
GY 11
Historia
Undervisningen i kurserna ska behandla följande centrala innehåll:
§ Historiskt källmaterial som speglar människors roll i politiska konflikter, kulturella förändringar eller kvinnors och mäns försök att förändra sin egen eller andras situation. Olika perspektiv utifrån till exempel social bakgrund, etnicitet, generation, kön och sexualitet.
§ Tolkning och användning av olika slags källmaterial.
Samhällskunskap
Undervisningen i kurserna ska behandla följande centrala innehåll:
§ Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap.
LGR 11
Ur “Kommentarer till kursplanen i historia”
§ Den nya kursplanen betonar att levnadsvillkor ska studeras i samband med flera historiska tidsperioder.
§ Resonemang om källors användbarhet anges som viktigt undervisningsinnehåll.
§ Ett nytt inslag i kursplanen är att eleverna ska tolka historiskt källmaterial och utifrån det dra slutsatser om levnadsvillkor i det förflutna.
§ Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar sitt historiemedvetande.Detta görs genom tolkning av det förflutna för att förstå sin samtid och få perspektiv på framtiden.
SFS 2010:800
§ Utbildningen ska utformas i överensstämmelse med grundläggande demokratiska värderingar och de mänskliga rättigheterna som människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet samt solidaritet mellan människor.